Svar på fråga.

Hej! Får man önska något du kan skriva om? Kan inte du skriva lite om dominans/rangordning hos hund? 

Lite tips på hur man lär en hund att inte jaga vilt?      
 
______________________________________________________________________                                                                                 
                                                  
Hej!
 
Givetvis får man önska. Jag ska försöka svara så gott jag kan. Däremot är den första frågan ett brett ämne där jag först skulle behöva veta om du menar dominans/rangordning mellan hund och hund, eller mellan hund och människa.
 
Att få en hund att inte dra på vilt är en utmaning helt beroende på vilken typ av jaktlust hunden har. Att få en Greyhound att inte dra efter en hare på nära håll i skogen är kanske lite väl av en utmaning, medan det förmodligen är lättare med en hund med liten- eller mellanhög jaktlust. Det första tipset är att aldrig låta hunden få vinning av det oönskade beteendet. Det vill säga, se till att hunden aldrig får möjlighet att dra på vilt. Detta kan bland annat hjälpas med löplina för att kunna träna som om hunden vore lös, men ändå ha en säkerhet. (Fäst löplinan i ditt vanliga koppel så slipper du brännmärken i händerna).
 
Jag kan egentligen bara tala för mig själv och vad jag tror på, då de flesta ekipage jag träffat har efterfrågat annan hjälp än dra-på-vilt-frågan. Jag har ofta Tyra lös i skogen och ser snabbt på henne om hon får upp ett spår. I början av spåret har jag 99% chans att bryta henne. Där är hon lätt att fånga uppmärksamheten från och det räcker alla gånger med att jag säger åt henne att stanna. Det gäller att bryta intresset så tidigt som möjligt innan de "slutar höra och se" sin förare. Jag kan som sagt bryta henne i början av ett spår, men skulle i dagsläget aldrig kunna bryta henne när hon väl fått syn på, och satt fart efter en hare. De två gånger det hänt att en hare hoppat upp framför henne utan att vi varit beredda har jag snällt fått stå och vänta på att hon kommer tillbaka. Att skrika och ropa hjälper föga och att bestraffa en hund som kommer tillbaka är bland det absolut sämsta tänkbara man som ägare kan göra.
 
Ett tips är att lära in ett nytt kommando som man vill använda när hunden ska bryta ett pågående beteende. Vissa hundar kan redan "nej" i vardagen, men detta är kanske inte något som är betingat som något bättre eller roligare än själva bytet den vill jaga efter. Själv använder jag "stanna" för att det är något som Tyra kan och lyssnar till väldigt bra. Men för en med en väldigt jaktintresserad hund skulle jag rekommendera att lära in ett nytt kommando som ALLTID betyder lek (eller godis om hunden gillar det bättre än lek). Kom ihåg att vid situationer med stark störning krävs en förhöjd belöning. Man kan oftast inte börja träna hunden att gå lös i stan med torrfoderkulor som belöning. Höjd störning/svårighet på uppgiften = höjd belöning. Jag brukar säga att "krävs det oxfilé så krävs det oxfilé". (Använd inte belöning som du kastar ifrån dig, till exempel boll. Det roliga ska vara kring DIG, inte kastat långt ifrån dig).
 
Om hunden gillar lek/dragkamp/oxfilé så kan du börja med att lära in kommandot. Välj ditt egna ord. Jag tar "VIPP" som exempel. Ett hårt, tydligt och ljust ord som är lätt att höra.
 
Ha leksaken eller godiset beredd och lättillgängligt när ni är ute med linan. Låt hunden strosa runt och göra sitt, när du plötsligt vänder, börjar springa åt andra hållet och med ljus och tydlig röst ropar "VIPP" när hunden är i rörelse mot dig. När hunden kommer fram bjuder du på en längre stunds lek, stoj, godis och beröm. Upprepa detta oförutsett under promenaden ett par gånger och bjud på lika mycket roligheter varje gång. Det räcker inte med att ge godiset och säga "bra". Att komma till dig på ordet VIPP ska vara det BÄSTA som finns och så jäkla roligt varje gång. Du får enklare med dig hunden om du själv springer ifrån den och sedan hukar dig till marken och erbjuder belöningen.
 
När ni övat på detta ett par dagar och hunden förstår att VIPP är det bästa ordet i hela världen, som alltid genererar lek och bus, så är det dags att pröva det i en lätt störning. Börja utmana hunden genom att tappa ut lite tråkigt godis bakom dig längs vägen ni går på, exempelvis torrfoderkulor. När ni sedan går tillbaka och du ser att hunden närmar sig detta i linan så ropar du VIPP innan han är framme vid torrfodret. Backa och spring som vanligt åt andra hållet. Skulle hunden inte lyssna så påminner du genom att dra (inte på något våldsamt sätt alls) till i linan och belöna sedan ännu mer än tidigare. Vill du så kan du sedan erbjuda torrfodret efteråt med ett varsågod-kommando. Så lär han sig att för att överhuvudtaget ens få en möjlighet till att komma fram till det åtråvärda så måste han komma till dig först.
 
Utöka svårigheterna i takt med att hunden klarar av utmaningarna. Till sist kan du lägga ett blodspår och se om du kan bryta när hunden precis fått upp det. Kan du inte, så har du linan som säkerhet, och då får du backa och förstärka ditt brytkommando ännu mer.
 
Detta kommer förmodligen inte att få din hund att stå still om en hare dyker upp mitt framför ansiktet, men det kan absolut få hunden att bryta INNAN haren eller andra vilda djur blir visuella.
 
 
1 kommentar
Anonym

Jag menar mellan bägge hund och hund och mellan arter.